1. ホーム
  2. ASEANにおけるグローバル・バリュー・チェーン

『Global Value Chains in ASEAN – Paper 16: Tourism』論文・データベース

ASEAN地域全体並びに各国の観光分野におけるグローバル・バリュー・チェーン(GVC)の妥当性、影響やパターンについての調査論文です。

Global Value Chains in ASEAN

Paper 16: Tourism (March 2018)

データベース

<Hotels and Restaurants>

ASEAN’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013[Millions of dollars]

Brunei Darussalam’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

Cambodia’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

Indonesia’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

LAO’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

Malaysia’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

Myanmar’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

Philippines’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

Singapore’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

Thailand’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

Value added exports of hotels and restaurants from ASEAN, by value added creator, 1990-2013[Millions of dollars]

Vietnam’ value added exports of hotels and restaurants incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

●Value added exports of hotels and restaurants from ASEAN, by value added creator.

 1990   1991   1992   1993   1994   1995   1996   1997 
 1998  1999  2000  2001  2002  2003  2004  2005
 2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013

 

<Travel>

ASEAN’ value added exports of travel agency and tour operator services incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013

Singapore’ value added exports of travel agency and tour operator services incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

Value added exports of travel agency and tour operator services from ASEAN, by value added creator, 1990-2013[Millions of dollars]

●Value added exports of travel agency and tour operator services from ASEAN, by value added creator.

 1990   1991   1992   1993   1994   1995   1996   1997 
 1998  1999  2000  2001  2002  2003  2004  2005
 2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013

 

Vietnam’ value added exports of travel agency and tour operator services incorporated in other countries’ exports, by region and country, 1990-2013 [Thousands of dollars]

 

国際生産ネットワーク、中小企業及びASEAN経済共同体に関する研究—Value chains, SMEs and AEC

センターでは、新たに始めた研究・政策分析活動の一環として、ASEAN地域全体や各国における付加価値貿易とグローバル・バリュー・チェーン(GVC)の妥当性、影響やパターンについて、洞察を提供することを目指します。

2016年度には、国連貿易開発会議(UNCTAD)等、外部機関の協力を得て、ASEANのGVCに関するデータベースを構築しました。今後はこのデータベースを利用し、以降数年かけて計16本の論文を作成します。内訳は、ASEAN各国を対象とした論文が各1本、5つの産業分野(自動車、電機機器、衣服と繊維製品、食料品とアグリビジネス及び観光)に焦点を当てた論文が各1本及びASEAN地域自体に関する全体的な論文が1本となる予定です。

 

日本アセアンセンターGVCデータベース

日本アセアンセンターのグローバル・バリュー・チェーン・データベースは、付加価値輸出データに基づいています。この付加価値輸出データは、通関ベースもしくは経由国ベースの貿易データと異なり、付加価値創造に基づいて編集されています。すなわち、グローバル・バリュー・チェーンにおける貿易価値は、特定の国および特定の産業によって生み出された、もしくは帰属する価値を指します。よって、各輸出の価値は、特定の国(積み出し国とは限らない)および特定の産業(商品の属する産業とは限らない)に帰属しています。

付加価値貿易は、国際産業連関表に基づいて推計されます。付加価値貿易を推計するにあたっては、これまでもOECD(国家間産業連関モデル)、世界産業連関データーベース(WIOD)およびUNCTAD-Eora GVCデーターベースといった複数の取り組みが行われてきました。日本アセアンセンターのデーターベースは、UNCTAD-Eora GVCデーターベースに基づいており、全世界を対象としつつも、特にASEAN諸国とASEAN対話国に着目しています。

付加価値貿易データは、すべて推計に基づきます。結果として、この分野における様々な取り組みは、推計に基づく付加価値貿易において若干異なる値を生みだしてきましたが、他方、これら全ての取り組みにおいて、GVCの共通する傾向と方向性が指摘されてもいます。それでもなお、本データベースにおける付加価値貿易もしくはGVCのデータの利用においては、データそのものに対して最大限の注意を払っていただけるようお願いいたします。日本アセアンセンターは、データの正確性においてなんら保証はせず、また本データーベースに含まれるデータを利用した分析に基づく政策形成過程における誤った結論においてなんら責任を負うものではありません。

このデータベースは頻繁にアップデートされます。よって、本データベース上のデータが、必ずしも日本アセアンセンターによるGVC関連の出版物のデータと同一ではない場合があります。

このデータベースを使用あるいは引用する場合は、出所として日本アセアンセンターあるいはAJC-UNCTAD-Eora database on ASEAN GVCsと明記していただけますようお願いいたします。

GVC用語解説

 国外付加価値(FVA)
一国の輸出に含まれる外国で生産され創出された付加価値。

国内付加価値(DVA)
  国内で生産され創出された付加価値で、その国のGDPに計上される輸出額。国外付加価値(FVA)と国内付加価値(DVA)の合計は、その国からの輸出総額となる。

他国からの輸出に組み込まれた自国からの付加価値(DVX)
他国からの輸出に統合される国内で生産・創出・そして輸出された付加価値。世界全体では、この付加価値(DVX)の総和と国外付加価値(FVA)の総和は同じである。